Naistenpäivän kampanja toi jättipotin: lähes 100 000 euroa naisten tukemiseen
Koska naisen työ -kampanja toi maaliskuun alussa näyttävästi esiin naisten työn merkitystä ja kutsui mukaan tukemaan naisia kehittyvissä maissa. Keräyspotti nousi lähes 100 000 euroon, mikä on Naisten Pankin historian suurin kampanjatulos.
Valtaosa lahjoituksista tuli reilussa kahdessa viikossa yksittäisinä lahjoituksina tavallisilta suomalaisilta.
– Yleisön vastaanotto oli koskettava, sillä ajat ovat monelle taloudellisesti vaikeat. Tämä on todellinen osoitus, että suomalaiset välittävät ja haluavat tukea heikoimmassa asemassa olevia naisia, sanoo Naisten Pankin ohjaustiimin puheenjohtaja Saara Lehmuskoski.
Sydämellinen kiitos jokaiselle lahjoittajalle ja tukijalle!
Keräysvarojen avulla voidaan tarjota 3 300 naiselle koulutus ammattiin, kun yhden ammatin arvo on 30 euroa.
– Uskomme, että ihmiset ymmärtävät, kuinka konkreettisesti naisten työ ja yrittäjyys vahvistaa naisten asemaa ja auttaa kokonaisia perheitä. Olemme jokaisesta lahjoituksesta valtavan kiitollisia, Lehmuskoski iloitsee.
Naistenpäivän kampanjaa tukivat myös lukuisat yritykset, kuten Oikotie, BDO, Sherpa, Mediateko ja Mediatalo Keskisuomalainen (Meks).
– Yrityskumppanuudet ovat meille äärettömän tärkeitä ja toivomme, että voimme jatkossakin löytää sopivia tapoja toimia yhteisten tavoitteiden puolesta, Lehmuskoski sanoo.
Näin ilmiöksi noussut kampanja näkyi valtakunnallisesti
Maaliskuun alussa suomalaisten oli vaikea välttyä törmäämästä Naisten Pankin oranssina hohtaviin mainoksiin, mediahaastatteluihin ja puolestapuhujiin sosiaalisessa mediassa. Yllä kuva Ruoholahdesta Helsingistä.
Kampanja tavoitti yksin Naisten Pankin somekanavissa lähes neljännesmiljoona suomalaista. Tosiasiassa kampanja tavoitti vaikuttajien sekä somehaasteeseen osallistuneiden kautta moninkertaisen määrään ihmisiä.
Lukuisat vaikuttajat lähtivät mukaan naistenpäivän somehaasteeseen, jossa pyysimme jakamaan someen kuvan työn ääreltä ja kannustamaan lahjoittamaan naiselle ammatin.
Mukana olivat näyttelijä, juontaja Ernest Lawson, piispa Mari Leppänen, sijoitusasiantuntija ja vaikuttaja Merja Mähkä, yrittäjä Lola Odusoga, toimittaja ja yrittäjä Anna Perho, vaikuttaja Jenni Rotonen, kirjailija Satu Rämö ja poliitikko Henna Virkkunen.
Somehaaste otettiin upeasti vastaan ja sadat eri alojen ammattilaiset toivat esiin naisen työn monia muotoja ja merkityksiä.
Kampanjakasvona toista vuotta toiminut toimittaja ja juontaja Marja Hintikka sekä ohjaustiimin puheenjohtajamme Saara Lehmuskoski olivat perjantaina 8.3. MTV Huomenta Suomessa haastateltavana sekä Aito Iskelmä radiossa.
– On kylmäävä fakta, että tällä tahdilla tasa-arvo saavutetaan 300 vuoden päästä. Tasa-arvo on saavutettu vasta, kun kaikilla naisilla maailmassa on samat mahdollisuudet, Hintikka sanoi Aito Iskelmällä ja kutsui toimimaan.
Osana kampanjaa Naisten Pankki julkaisi Oikotie-sivustolla työpaikkailmoituksen, jossa haettiin naisten oikeuksien puolustajia. Todellisuudessa työpaikka oli pyyntö lahjoittaa yhdelle naiselle kehittyvässä maassa ammatti.
Ilmoitus oli yksi Naisten Pankin somen parhaiten toimivista sisällöistä ja herätti rutkasti positiivista huomiota.
Naisten Pankin vapaaehtoiset järjestivät yhteensä 17 tapahtumaa naistenpäivän ympärillä ja keräsivät 12 000 euroa!
Esimerkiksi Joensuussa järjestettiin ihana srilankalainen ateriatapahtuma ja Oulussa pidettiin kirjallisuusilta teemalla sota ja rauha, jossa tuomiorovasti Satu Saarinen ja dosentti Marianne Junila puhuivat naisten elämästä ja valinnoista sota-aikoina Suomessa.
Kirsikkana kakun päällä Helsingin Sanomat ja Aamulehti julkaisivat naistenpäivänä 8.3. Naisten Pankin viestintäpäällikön kirjoittaman mielipiteen.
– Kehittyvien maiden naiset ovat enemmän kuin kykeneviä ja valmiita toimimaan muutoksen tekijöinä. Mutta seisommeko me heidän tukenaan? Se kannattaisi, kirjoitti Eija Wallenius.
Tervetuloa mukaan tukemaan naisia!
Ryhdy kuukausilahjoittajaksi >>