Merkityksellisyys on muotia: Kaiko on tukenut Naisten Pankkia jo vuodesta 2017
Vastuullisuus trendaa yritysten jargonpuheissa, mutta mitä se oikeasti tarkoittaa? Suomalainen vaateyritys Kaiko Clothing lahjoittaa tuotoistaan seitsemän prosenttia kehitysyhteistyöhön Nepalissa. Osansa potista saa myös Naisten Pankki!
Voisiko yrityksillä olla muitakin syitä olla olemassa kuin tuottaa voittoa osakkeenomistajille? Ehdottomasti! Kaikon perustaja Mirjam Sokka kertoo, miksi naisten tukeminen yhdessä Naisten Pankin kanssa on tärkeä osa liiketoimintaa.
– Maailma tarvitsee yrityksiä, joilla on vahva arvopohja ja halu tehdä jotain merkityksellistä. Meillä tulee ensin arvot ja vasta sitten tulos, Sokka sanoo.
Arvopohjainen liiketoiminta ei kuitenkaan tarkoita, ettei yrityksen tavoitteena olisi olla voitollinen.
– Vastuullisen yrityksen on tärkeää olla kannattava, sillä muuten tehdään sprinttijuoksua, Sokka toteaa.
Tuloksellinen liiketoiminta mahdollistaa Kaikolle yritysvastuun toteuttamisen niin, että se näkyy suoraan nepalilaisten naisten elämässä. Se tuntuu hyvältä.
Muodin ja merkityksellisyyden voi yhdistää
Sokka on aina ollut kiinnostunut muodista. Alkusysäyksen oman vaateyrityksen perustamiseen hän sai kuultuaan bangladeshilaisen vaatetehtaan romahduksesta. Sokka alkoi pohtia, voisiko vaateteollisuudessa tehdä töitä eettisemmin.
– Halusin yhdistää muodin ja merkityksellisyyden, Sokka sanoo.
Vaatteiden valmistus alkoi omin käsin vuonna 2015, kun Sokka ompeli esikoislapselleen vaatteita omalla designilla.
– Tutut kyselivät, miksen tekisi näitä myös myyntiin.
Sokka opiskeli kansainvälistä liiketaloutta, ja alkoi selvitellä, löytyisikö vastuullisen muodin brändille markkinaa. Kysyntää selvästi oli, sillä vuoden 2017 lapsimessuilla koko mallisto myytiin joka päivä vartissa loppuun.
Vastuullisuus on myös hyvää bisnestä
Vuosien saatossa lastenvaatteet ovat jääneet pienempään rooliin, sillä Kaikon myynnistä valtaosa tulee nykyään naisten vaatteista. Yrityksen kasvu on ollut nopeaa, ja sen vuotuinen liikevaihto on nykyisin yli kolme miljoonaa euroa.
Sokka kertoo, että Kaikossa on poikkeuksellisen pieni vaihtuvuus ja sitoutunut tiimi, mikä paljolti kumpuaa vahvasta arvopohjasta.
– Merkityksellisyys on nykyajan työntekijälle suuri arvo. Se on iso myyntivaltti saada loistavia työntekijöitä.
Sokka ajattelee, että vastuullisuus on myyntivaltti, mutta se ei pelkästään riitä kuluttajalle.
– Tuotteiden pitää olla laadukkaita. Meidän tuotteemme eivät myy pelkällä vastuullisuudella, vaan vastuullisuus on lisäarvo.
Pitkäaikainen kumppanuus Naisten Pankin kanssa
Kaiko valitsi Naisten Pankin kumppanikseen jo seitsemän vuotta sitten.
– Törmäsin Naisten Pankkiin ja tykkäsin tosi paljon heidän visiostaan, ja siitä että he haluavat kouluttaa naisia lähtemään yrittäjiksi, Sokka muistelee.
– Olin Naisten Pankkiin yhteydessä ja tavattiin kahvin merkeissä. Sanoin, että haluaisin mieluusti tietää, mihin hankkeeseen rahat menevät. Kun kuulin Nepalin vuoristokylissä tapahtuvasta hankkeesta, sanoin että haluan meidän varojen menevän siihen.
Sittemmin Kaikon työntekijät ovat esimerkiksi ottaneet osaa Naisten Pankin Kävele Naiselle Ammatti -tapahtumiin ja asiakkailta saatu palaute on ollut positiivista.
– Yritämme puhua asiasta, mutta joillekin asiakkaille se tulee vielä yllätyksenä, Sokka hymyilee.
Lahjoittaminen on tapa kantaa sosiaalista vastuuta
Vastuullisuus on pinnalla yritysten viestinnässä, ja kuluttajien voi olla hankalaa erottaa, mitkä toimijat toimivat aidosti arvopohjaisesti.
– Haluamme olla sosiaalisen vastuun edelläkävijöitä. Se on työmme ydin ja tärkein arvomme, Sokka kertoo.
Kaikon tapauksessa sosiaalinen vastuu tarkoittaa muun muassa sitä, että tuotantoketjut ovat läpinäkyvät ja kaikkialla toimitusketjussa maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Harva yritys avaa yhtä avoimesti, mistä osasista tuotteiden hinta muodostuu.
Yksi sosiaalisen vastuun muoto on lahjoittaminen. Alusta asti Sokalle on ollut selvää, että hän haluaa ohjata seitsemän prosenttia myytyjen tuotteiden voitosta kehittyvien maiden naisten ja lasten kouluttamiseen.
– Oli alkuun vaikeaa löytää kirjanpitäjää, joka olisi sitoutunut tavoitteeseen. He sanoivat, että tee ensin voittoa ja katsotaan sitten.
Sokka piti kuitenkin päänsä.
Yhteistyön pohjana Naisten Pankin kanssa samat arvot
– On äärimmäisen siistiä tehdä Naisten Pankin kanssa yhteistyötä, sillä meillä on sama arvopohja. Haluamme edistää naisten oikeuksia kehittyvissä maissa. Jos meilläkin on tasa-arvokysymykset pöydällä, niin siellä ne eivät ole edes päässeet pöydälle, Sokka kertoo.
Alkuun koko myyntivoitoista kertynyt seitsemän prosentin osuus meni Naisten Pankille, mutta nykyään puolet siitä käytetään Kaikon omien kehitysyhteistyöhankkeiden rahoittamiseen Nepalissa. Kaikkiaan Kaiko on kerännyt Nepalin naisten hyväksi yli 110 000 euroa.
Vaikka Kaikolla on ollut takana vaikeita vuosia, ei yrityksen arvopohjasta tinkiminen ole ollut vaihtoehto.
– Tällä tiellä pysyy omatunto puhtaana ja voi seisoa kaiken sen takana, mitä tekee. Ja on paljon suurempi syy yritykselle olla olemassa kuin vain omistajan voitontavoittelu.
Kirjoittanut: Markus Silvennoinen
Aloituskuva: Kaikolaiset vierailivat maaliskuussa 2024 Nepalissa. Kuvassa vasemmalta oikealle paikallinen yhteistyökumppani Anjila Shrestha, Suvi Pennanen, Mirjam Sokka ja Anni Niemi. Kuva: Henna Valkama