Espoon Pop-up-putiikissa kerättiin neljässä päivässä upeat 234 Ammattia
Naisten Pankin vapaaehtoiset Espoossa järjestivät huhtikuussa kuudennen kerran Pop-up-putiikin naisten tukemiseksi kehittyvissä maissa.
Vaikka tarjolla oli kaappeihin käyttämättä jääneitä vaatteita, ei Kauppakeskus Ainoaan pystytetty myymälä ollut todellakaan kirpputori. Tarjolla oli tyylikkäästi esille asetettua laatua.
Erona tavallisiin putiikkeihin oli, ettei tuotteita ollut hinnoiteltu: jokainen asiakas sai itse päättää, millaista ammattimäärää ostoksellaan tuki. Naisten Pankki kouluttaa yhden naisen ammattiin noin 30 eurolla.
Menestyksen resepti: minkään laadusta ei tingitä
Tuotto on ollut hyvä ennenkin, mutta nyt syntyi – kuin Naisten Pankki Espoon 10-vuotisen toiminnan kunniaksi – ennätys: yli 7 000 euroa eli 234 Ammattia!
– Huippupaikka, huipputuotteet, huipputiimi, huippumyyjät, huippustailaajat, isot, vaihtuvat asettelut näyteikkunoissa, näkyvät mainokset, onnistunut viestintä, arvioi putiikin primus motor Ritva-Liisa ”Riksu” Luomaranta suosion syitä.
– Varasimme myös riittävästi aikaa putiikin valmisteluun, ja vapaaehtoiset ehtivät tutustua tuotteisiin. Siten niitä oli helpompi suositella kävijälle ’juuri sopivana juttuna’, Naisten Pankki Espoon hallituksen puheenjohtaja Anne Elovaara täydentää.
Moni kävijä on jo kanta-asiakas, ja moni lahjoittaja tuli etsimään itselleen jotain uutta.
– Iltaisin ei tahtonut löytyä rauhallista hetkeä laskea tulosta, koska tulijoita riitti niin kauan, kunnes turvamiehet sulkivat ovet, Anne naurahtaa.
Hauska, yllättävä ja hyödyllinen tapahtuma
Erityisenä vetonaulana toimivat pop-up-henkeen sopivat muotinäytökset.
– Ensimmäisessä näytöksessä oli oman tiimin naisia, toisella kerralla paikallispoliitikkoja, jotka juuri oikeanlaisissa vaatteissa ja asusteissa innostuivat pyörimään Ainoan tiloissa Annen johdolla mainoskylttimme kanssa, Riksu kertoo.
Kolmas näytös syntyi itsestään, kun Jukka Rintalan iltapuvun uusi omistaja innostui siitä niin, että esitteli asua ja putiikkia pitkin Ainoaa.
Vapaaehtoisten, lahjoittajien ja ostajien lisäksi kullanarvoisia ovat olleet yhteistyökumppanit: Kauppakeskus tarjosi helposti löydettävän paikan, Stockmann lainasi sovituskopit ja vaaterekit. Muunlaista apua tuli useammaltakin Ainoan liikkeeltä.
– Ainoa-yhteistyöhön meidät pyydettiin toimittuamme ensimmäiset vuodet muualla, Riksu kertoo.
Ja halu saada Riksun kuvaama ”pursuava innostus” Kauppakeskukseen on jatkunut.
Pop-upit ovat loistava tapa kerätä varoja
Tapahtuma tuottaa noin puolet Espoon ryhmän vuoden tuloksesta, ja konseptia on vuosien myötä kehitetty. Mukana on pidetty toimivat elementit, mutta myös kokeiltu aina jotain uutta.
Tapahtuman jälkeen vapaaehtoisilta kerätään palautetta, ja muistin tueksi seuraavaa vuotta varten kootaan käsikirjaa.
– Toki järjestelyissä tulee välillä yllätyksiä, mutta onhan ratkaisujen löytäminen yhdessä myös tekemisen suola, Anne muistuttaa.
Neljän myyntipäivän lisäksi tarvitaan ennakkotyötä ja loppusiivousta.
– Ponnistus on iso, mutta vapaaehtoisia on aina ollut tulossa niin runsaasti, ettei hommaa kaadu kenellekään kohtuuttomasti. Nyt tarjolla oli 50 työvuoroa, mutta moni ei malttanut pysyä poissa, vaikkei vuoroa olisikaan.
– On upeaa nähdä, kuinka jokainen löytää oman roolinsa eri vaiheissa. Ja miten tekemisen meininki sekä hyvä mieli tarttuu, Anne painottaa.
Kirjoittanut: Erja Saarinen
Kuvat: Ritva-Liisa Luomaranta