Toivon tarina: Tuki kehitysmaiden naisille tarkoittaa parempaa elämää lapsille
Galerie Forsblom tarjosi tilat. Ravintola Muru loihti aamiaisen ja Jubilee Oy kattausastiaston. Aalto EE:n toimitusjohtaja Pekka Mattila ja K-raudan ketjujohtaja Virpi Viinikainen antoivat hengen ravintoa. Naisten Pankki kiittää aamiaistilaisuutta tukeneita ja osallistuneita ja toivoo, että Reetta Meriläisen kertoma toivon tarina innostaa yhä useamman tukemaan kehitysmaiden naisten hyväksi tehtävää työtä.
– Vain taivas on rajana, mitä voimme yhdessä saada aikaan, Meriläinen inspiroi yleisöään.
Pekka Mattila – kansainvälisestikin arvostettu luennoitsija – kertoi, miten unelmista syntyy maailmaa muuttavia innovaatioita. Nopeimmin niitä syntyy, kun eri toimialat luopuvat yleisistä tyhmyyksistään ja päätyvät luovaan tuhoon. Moni kuvittelee, että innovaatiot syntyvät pyramidin huipulla, mutta yhtä arvokkaita ovat niitä edeltävät epäonnistumiset. Innovaatiot eivät saa olla liian monimutkaisia. Afrikan keskoskaapitkin saatiin kunnolla käyttöön vasta, kun tarvittavat varaosat löytyivät autokorjaamolta.
Pekka Mattila mukaan erilaiset innovaatiot ovat tasa-arvoistaneet ihmisten elämää niin kehitys- kuin länsimaissakin. Omistamisen sijaan olemme siirtymässä palveluistamiseen. Kesämökki tai auto on turha hankinta, jos digitalisaation avulla saamme kätevästi tarvitsemamme palvelut.
– Sitten on näitä jähmeitä toimialoja. Ajatellaanpa vaikka hotelleja. Miksi huoneet on luovutettava puolilta päivin, kysyi Mattila ja keksi ainoaksi syyksi sen, että koska aina on tehty niin.
K-raudan ketjujohtaja Virpi Viinikainen innostui Naisten Pankin yrittäjyyttä ja vastuullisuutta korostavista arvoista niin, että päätyi ketjun naiskauppiaiden kanssa ideariiheen ja sitä kautta tukemaan toimintaa.
– Idea yhteistyöhön Naisten Pankin kanssa alkoi vuoden 2015 Naisten Pankin vuosijuhlasta, jossa olin mukana. Vaikutuin kuulemastani ja yhteisistä arvoistamme. Siitä asiat etenivät nopeasti ja kampanja käynnistyi naistenpäivänä 8.3.2016.
– K-raudan kantavana ajatuksena on, että vastuullisuus on arjen toimintaa. Siksi lähdimme mukaan tukemaan Naisten Pankkia suositun Cello-sarjamme tuotteilla.
Tämän vuoden aikana myydyistä Cello-valaisimista lohkeaa 50 sentin osuus Ugandan naisten yrittäjyyskampanjaan. Vaikka rautakauppa saatetaan mieltää miesten valtakunnaksi, on neljännes henkilöstöstä ja kolmannes asiakkaista naisia.
Teksti ja kuvat: Ritva Norrgrann